5 - Un peu de lexicologie

Reprenons le texte de la leçon

Disciplina in Britannia reperta atque inde in Galliam translata esse existimatur, et nunc qui diligentius eam rem cognoscere uolunt plerumque illo discendi causa proficiscuntur.

Druides a bello abesse consuerunt neque tributa una cum reliquis pendunt, militiae uacationem omniumque rerum habent immunitatem. Tantis excitati praemiis, et sua sponte multi in disciplinam conueniunt et a parentibus propinquisque mittuntur. Magnum ibi numerum uersuum ediscere dicuntur. Itaque annos nonnulli XX in disciplina permanent. Neque fas esse existimant ea litteris mandare, cum in reliquis fere rebus, publicis priuatisque rationibus, Graecis litteris utantur. Id mihi duabus de causis instituisse uidentur, quod neque in uulgum disciplinam efferri uelint, neque eos qui discunt, litteris confisos, minus memoriae studere ; quod fere plerisque accidit, ut praesidio litterarum diligentiam in perdiscendo ac memoriam remittant. Imprimis hoc uolunt persuadere, non interire animas, sed ab aliis post mortem transire ad alios, atque hoc maxime ad uirtutem excitare putant, metu mortis neglecto. Multa praeterea de sideribus atque eorum motu, de mundi ac terrarum magnitudine, de rerum natura, de deorum immortalium ui ac potestate disputant et iuuentuti tradunt.

Question

Dans le texte de César ci-dessus, relevez les mots qui appartiennent au champ lexical du savoir.

Solution

La connaissance, l'apprentissage

Cognoscere, -noui, -notum

  • Au présent, signifie "apprendre" (suffixe -sco inchoatif).

  • Au parfait et au participe, on retrouve la racine *gnō, sans suffixe, la même qu'en grec dans γιγνώσκω ; on retrouve cette racine dans le français "gnôse", par exemple, ou encore "ignorer".

Disciplina, discere, ediscere, perdiscere

  • On connaît déjà "discipulus" (l'élève).

  • disciplina désigne ce qui est enseigné : matière, science, doctrine.

  • discere signifie apprendre ; les préverbes e- et per- ont ici une valeur intensive : apprendre "à fond", c'est-à-dire par cœur.

Studere

  • studere a donné notre verbe "étudier" ; mais il signifie aussi "avoir du goût ou de la passion pour..." ; les Romains savaient bien que l'on n'apprend bien que par passion !

Les moyens de la connaissance
  • litterae : les lettres, l'écriture

  • memoria : la mémoire. On notera que "mémoire" et "écriture" s'opposent, la seconde risquant de rendre inutile la première. Pourquoi retenir ce que l'on peut trouver écrit ? Un débat encore d'actualité...

  • disputare : composé de "putare", penser. Disputare signifie discuter, argumenter

Les disciplines du savoir
  • De sideribus et eorum motu : "des planètes et de leur mouvement", autrement dit, l'astronomie ;

  • De mundi ac terrarum magnitudine : "de la grandeur de l'univers et des terres", la géographie et la cosmographie ;

  • De rerum natura : "de la nature des choses", la physique ;

  • De deorum immortalium ui ac potestate : "de la force et de la puissance des dieux immortels" ; autrement dit, la théologie.